Gudstjänst

Idag är det söndag. Då är det Gudstjänst på TV. Men idag var det ingen vanlig gudstjänst,utan en mångreligös. Där var judar,muslimer,buddhister,kristna sida vid sida i kyrkan! Alla gjorde olika religösa saker,utifrån sina religoner. En imam reciterade Koranen och nån jude läste ur toran(tror jag  att det heter).  De kristna sjöng nån psalm.
Hur kan det då vara att vissa muslimer,säger att man inte får gå till kyrkan,att det är Haram om man är muslim?? Ja,man tror väl på olika saker......men jag kan säga som så,att de som säger att vi inte får gå till kyrkan,dom är nog typ Al Qaida eller Wahabiter. Det är vad jag tror. För det är samma människor som säger att man kommer till Jenneh(paradiset) om man dödar en shia muslim..... För er som vet och inte vet,så är det förbjudet att döda någon inom Islam. Vi människor får inte utdömma ett sådant straff,för det är bara Allah som bestraffar (och belönar då vill säga)
Hur kan man bara säga att man kommer till paradiset ,om man dödar någon annan....och någon från samma tro dessutom.....??
Vi ska följa Koranen och dess budskap,men vi ska oxå följa Profeten Mohammeds sätt att vara,hans sunna. Ett exempel är väl att Profeten och hans följe tom, tog skydd och upphöll sig hos kristna/kyrkan när dom var på flykt från Mecka. Vad säger det er? Ni som säger att vi inte får gå till kyrkan....?
Ett annat exempel,som jag oxå använder mig flitigt av är att det är såå många som säger att man behöver inte ha slöja-för det står inte i Koranen. Nu har jag inte läst Koranen utan och innan,så jag vet inte. Men det som står där,kan ju tolkas så olika. För någon betyder det att täcka sig och för någon annan inte. Jaja,men i alla fall,så tycker jag att vi än en gång ska titta på Profetens tid. Hans fruar och de som blev muslimer täckte sitt hår och vi ska ju följa profetens sunna,eller?

Thats my belive=)

*Jag är tacksam för alla de människor,som har möjligheten att åka på Hajj.

*Jag är tacksam för att jag får ha kontakt med Allah varje dag

* Jag är tacksam för att jag konverterade

*Jag är tacksam för att mina barn mår bra och har allt vad dom behöver,mat ,vatten,tak över huvudet,omsorg

Kommentarer
Postat av: gäst

ursäkta mig, men du ska nog vara försiktig med dina anklagelser om wahabiter och alqaida. du får tycka till o tänka som du vill, men du behöver inte skriva att man e wahabiye om man säger att man inte får gå i kyrkan. vissa tror att man kan gå dit av olika anledningar o vissa tror att man inte kan. bara för det e man inte wahabiye!! skulle jag anklaga dig för att du låter dina barn va med att fira jul o lucia..?? va skulle du vara då??

2008-12-07 @ 14:57:59
Postat av: umzacharia

Jag vet inte vad jag skulle vara?? Kanske en svensk muslim,som inte är rädd för att interagera i andras kulturer. Är man så pass stark i sin tro,så borde man kunna möta andra religoner och kulturer utan att känna något förakt.

Jag kanske "anklagar" någon. Men det är faktist bara min egen tro,som är sådan. Samma,som nån annan tror att man inte får gå i kyrkan.

Vi har väl fortfarande yttrande frihet.....om jag minns rätt;)

2008-12-07 @ 16:11:42
URL: http://umzacharia.blogg.se/
Postat av: gäst

yttrandefrihet e väl ändå inte att anklaga någon för att vara något sådant. jag själv tycker att wahabiye gör konstiga saker, och om man inte tycker som dig är man då wahabiye?? egen tro, kan man ha det?? :-P

2008-12-07 @ 17:01:21
Postat av: Bahlool

Det är inte bara wahabis som anser att man inte får gå i kyrkan det är många sunnimuslimer jag mött som hade samma åsikt. Jag vet inte hur shias ser på det men jag tror knappast de har något problem med det, jag har varit i kyrkan ofta och jag har tillräckligt med stor tro på Allah för att veta att jag inte blir hotad av att gå i en kyrka. Problemet är att det finns mkt och många seder och bruk som man säger är "islamiska" men så är inte fallet. Hur ska man kunna bjuda in ickemuslimer till islam när man själv inte vill ge deras tro en chans? Man kan inte kräva av folk att de ska förstå en om man själv inte vill förstå dem.



Sen är det så att Wahabis har en stor och otroligt stark mediapresens i dagens värld och särskilt sverige, så det är ingen underdrift att anklaga dem för att sprida dessa villfarelser om att man inte får gå in i andras religiösa byggnader mm.

2008-12-08 @ 10:29:09
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: umzacharia

Gäst: Nä,man behöver inte vara Wahabie för att inte tycka som mig. Men dom säger att man inte får gå till kyrkan...dom är ute och cyklar,tycker jag. Och jag tycker att det är Wahabies och Al Qaida,det är min åsikt,inte en anklagan! I yttrande friheten,så får man faktist anklaga andra. Det är ju min blogg och jag skriver vad jag vill. Om man inte gillar det,så behöver man inte läsa här.

2008-12-08 @ 11:18:01
Postat av: gäst

bahlool: har man sååå stark tro som ni påstår att ni har, "gått in i kyrkan me stark tro" :-) ja men då behöver man inte gå i kyrkan om man är såå stark i sin tro. va ska ni där och att göra? är ni moderna muslimer oxå?? man kommer aldrig nåntans men dessa komentarer:-P

umzacharia: visst det e din bogg, men då får du oxå tåla kritik,kommentarer som inte passar just dig om du har den öppen för alla.

2008-12-08 @ 12:11:40
Postat av: umzacharia

Jag tål kritik=) Det är därför bloggen är öppen för alla. Men jag tycker det är tråkigt när någon känner sig anklagad. För jag har inte pekat ut någon specifik. Jag har bara skrivit ner en allmän åsikt....mer följer i nästa blogg inlägg

2008-12-08 @ 12:24:25
URL: http://umzacharia.blogg.se/
Postat av: Susanne

Jag blir ofta kallad wahabiye eller egentligen bara utav en person so far:P Känn dig träffad Bahlool;)

Men jag vet egentligen inte varför. Men strunt samma. Jag delar åsikten om att man som muslim kan vara i kyrkan. Lika gärna som att en kristen kan vara i en moské. Hur ska man kunna visa folk hur bra islam är om man inte accepterar andra människors tro? Det är ändå kyrkan det handlar om, kristna tillber samma Gud som vi muslimer. Det finns bara en Gud, remember? Ja, enligt oss muslimer. Jag har varit på både dop och begravning sen jag konverterade 8 år sedan. Men det betyder inte att jag springer i kyrkan titt som tätt. Jag tycker det är stor skillnad på att gå på dop, begravning, avslutningar osv än gudstjänster. En gudstjänst skulle jag inte få för mig att gå på bara sådär utan annan särskild anledning.



Sen som Ilona också sa, allt kommer komma fram på Domedagen. Vem som har rätt och vem som har fel. Det viktigaste, enligt mig, är att göra sitt bästa för att följa det man tror är rätt(och har stöd för) och att fortsätta lära sig om islam livet ut. Jag tror INTE på det här om att anklaga människor om att dem tror fel. Det skapar bara osämja, missförstånd och alltför ofta hat.

2008-12-08 @ 17:05:21
Postat av: gäst

och vilken gud ber kristna till, jesus, tror inte att det är samma eller hur

2008-12-08 @ 19:13:30
Postat av: Susanne

Som sagt det finns bara en Gud.

Bara för att man närvarar vid en gudstjänst betyder inte att man tror på det som sägs.

2008-12-09 @ 00:20:51
Postat av: umzacharia

Vilken kristen präst har sagt att Jesus är gud...hahaha. Det vad detroligaste jag har hört. Jag trodde att dom sa att Jesus är guds son.....vilket vi muslimer inte tror på.....

2008-12-09 @ 10:07:39
URL: http://umzacharia.blogg.se/
Postat av: Bahlool

Du missförstår gästen..har man en stark tro så behöver man inte oroa sig för andra religioner. Man klarar av att läsa om dem utan att tro att man går raka vägen till helvetet. Det var genom ifrågasättandet och genom att diskutera, lära sig mm som man förstod ISlams storhet. Du bär inte slöja gäst, om jag minns rätt, vad tror du är värre? Att gå i kyrkan eller att inte bära slöja?

2008-12-09 @ 12:33:37
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: umzacharia

Bahlool: tack för att du förgyller min blogg med smarta kommentarer. Fortsätt med det=)

Slöjan är ett bra påbud i Islam=)

2008-12-09 @ 12:36:41
URL: http://umzacharia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0